Indrømmet, jeg har en kæmpe forkærlighed for især loren/historien men også modulernes opbygning i D&D 3/3.5e. Måske fordi en del af eventyrerne danner grundlag for Forgotten Realms’ historie i D&D 5e? Jeg skal ikke kunne sige det.

Men udover det spark til fantasien det giver at konvertere gamle D&D moduler til 5. udgave, så er der også en del andre udfordringer der skal tackles. Monstrene har undervej ændret form og farve, og nogle monstertyper, der i tidligere udgaver var uskyldige, er i 5e enormt farlige, mens andre, der næsten var dødbringende med et enkelt blik i 3.5e, i dag mere ses som kæledyr og trivielle encounters.

Monster konvertering kigger jeg muligvis på senere – Wizards of the Coast anbefaler selv at du kigger i det eksisterende D&D monster materiale og ser om du kan finde noget der matcher rimeligt tæt, og det holder stort set næsten hver gang.

Konverteringen af Difficulty Class værdier – altså målene for ability checks og saving throws f.eks. – er en anden historie. At lægge en dør ned som level 3 karakter i 3.5e, hvor døren kræver et let DC 18 Strength check, er f.eks. statistisk næsten umuligt for en level 3 5e karakter.

Brugeren EzequielRamone på sitet enworld.org beskrev i 2016 en fin formel til konvertering af DC’er mellem 3/3.5e og 5e: DC i 5. udgave = (DC i 3/3.5e – 10) / 2 + 10. Det betyder altså, at førnævnte dør i 5e istedet kan nedlægges med et (18 – 10) / 2 + 10 ) = DC 14 Strength check.

Man kunne argumentere for, at ved at lade spillere lægge sin Athletics bonus til, så er DC’en på 18 måske alligevel inde for rækkevidde, men ved at bruge den mere autentiske i 5e, nemlig DC 14, er det ikke kun en karakter der er proficient i Athletics der har en chance for at skubbe døren op.

Baseret på EzequielRamone’s formel, har jeg begået følgende tabel, så du let kan finde den korrekte DC når du konverterer 3.5e eventyr til 5e spil.